Als we het over extreme rijvaardigheden hebben, denken we bijna nooit aan dagelijkse ritjes naar de stad. Vaker wel dan niet denken we aan races, waarbij bestuurders alle functionaliteit uit hun auto persen. Mensen die niet geïnteresseerd zijn in wedstrijden en niet de functionaliteit van elk onderdeel van de auto willen begrijpen, stellen zich voor wat ze in films hebben gezien. Bijvoorbeeld Daniel Morales en zijn iconische auto in de film Taxi, of de DeLorean uit Back to the Future, of het iconische voertuig van Batman, dat op verschillende momenten gebaseerd was op een ander model (in de serie 1966-1968 was het bijvoorbeeld gebaseerd op de Lincoln Futura, in de films van Tim Burton was het gebaseerd op de Chevrolet Caprice en Buick Riviera, en in de moderne versies van Christopher Nolan is het een hybride van een Lamborghini en een tank).
Al deze auto’s maken echter deel uit van het cinematografische universum en het risico voor het leven, vooral bij het rijden in moeilijke weersomstandigheden, is een dagelijkse uitdaging voor elke bestuurder. Laten we eens kijken naar het principe van veiligheid tijdens dergelijke ritten, aan de hand van het voorbeeld van auto’s die populair zijn in films. Waren ze echt zo cool in het echte leven buiten de bioscoop?
Wat moet je weten en waar moet je rekening mee houden als je in extreme weersomstandigheden rijdt?
Voordat je naar specifieke voorbeelden kijkt, moet je begrijpen wat je wel (of niet) moet doen om ongelukken door slechte weersomstandigheden te voorkomen. Laten we de lijst eens doornemen: – Veilig rijden begint met goed zicht. Dat is natuurlijk moeilijk in de regen, sneeuw en mist. De beste optie is om te stoppen met rijden. Dit is echter niet altijd mogelijk. Dus wat moet je doen? Controleer de auto op onderhoud: zorg ervoor dat de verlichtingsaccessoires (bijvoorbeeld mistlampen) goed werken.
- Beknibbel nooit op de banden. Ze bieden de grip waarmee je je auto onder controle kunt houden op gladde wegen.
- Ik heb een verrassing voor je: extreme omstandigheden zijn niet alleen regen, mist en sneeuw, maar ook hitte in de zomer. Hoge temperaturen zorgen ervoor dat vitale onderdelen van de auto oververhit raken, wat leidt tot ongelukken. Het is dus belangrijk om oververhittingssensoren in de gaten te houden en altijd de juiste banden voor het seizoen te gebruiken.
- Neem veiligheidsmaatregelen in de winter. Een besneeuwde weg of ijs is de gevaarlijkste tijd om te reizen, zelfs voor korte ritten. Het is vooral belangrijk om op te letten bij oneffen wegen.
Tot slot is het, naast het vermogen om de auto onder verschillende weersomstandigheden te besturen, ook ongelooflijk belangrijk om de technische staat ervan in de gaten te houden. Verlichtingsapparatuur, seizoensgebondenheid van de banden, tijdig onderhoud en andere procedures verminderen de kans op een ongeval aanzienlijk.
Zijn de legendarische Peugeot 406 uit “Taxi” en de DeLorean uit “Back to the Future” in werkelijkheid zulke coole auto’s of is het gewoon een mooi plaatje?
Laten we beginnen met de jongere vertegenwoordiger, namelijk de Peugeot 406. Weet je nog hoeveel jongens (en volwassen mannen) ervan droomden om dit model te bezitten na het zien van de film? Misschien was jij zelfs een van hen?
Kortom, dit automodel werd van 1995 tot 2004 geproduceerd in drie carrosserieën: sedan, stationwagon en coupé. Het was niet alleen een populair model in Europa, maar ook op de Aziatische markt, en het raakte ook de landen van Afrika en Latijns-Amerika. Het is dus duidelijk dat een van de redenen voor het gebruik van dit model in de film, ogenschijnlijk een eenvoudige bestuurder, voldoende werd beargumenteerd door zijn herkenbaarheid in de wereld. Maar hoe zit het met de veiligheidsuitrusting van deze auto’s (in dit geval zullen we het niet hebben over de ophanging, motor, banden enzovoort, maar over spiegels, airbags, verlichtingsapparatuur en nog veel meer). De 406 had in de basisversie SR al een startonderbreker, centrale vergrendeling, twee airbags voor en twee zijairbags en verwarmde en elektrisch bedienbare spiegels. Bovendien kon elke koper de auto upgraden door een bepaald bedrag te betalen. Wat kon worden toegevoegd? Climate control, cruise control, boordcomputer, navigatiesysteem, elektronische adaptieve ophanging, elektronische systemen ABS, Brake Assist, elektrisch aangedreven en elektrisch inklapbare spiegels, athermische voorruit, automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, lederen interieur, elektrisch aangedreven voorstoelen met vormgeheugen.
Daarnaast bevatte de set licht- en regensensoren en apart willen we de mistlampen (vooral achter) noemen, die zich van de gebruikelijke onderscheiden door de juiste verdeling van het licht, wat zorgt voor een goed zicht op een afstand tot 10 meter bij mist, regen of sneeuw. Hoe zit het met de tweede auto, namelijk de beroemde DeLorean DMC-12? Om te beginnen is het de moeite waard om een grappig feit te vermelden: ten tijde van de opnames van de film “Back to the Future” werd de auto uit productie genomen en ging de fabrikant failliet. Laten we niet ingaan op de geschiedenis van dat laatste, want die is erg lang en zit vol schandalen. Waarom werd de auto uit productie genomen? Een van de redenen was de lage kwaliteit van de assemblage: de auto’s voldeden niet aan de luide beloften en gingen voortdurend kapot. Het was moeilijk om een werkplaats te vinden die de auto’s kon repareren: Amerikaanse vakmensen wisten in die tijd niet hoe ze met auto’s van Europese makelij moesten werken. Zoals je begrijpt, is het erg moeilijk om te spreken over de veiligheid van zo’n auto.
Het is dus de moeite waard om een auto voor dagelijks gebruik te kiezen vanuit het oogpunt van veilige uitrusting. Bovendien moet alles, van de ophanging tot de mistachterlichten, in overweging worden genomen om veilig rijden in slecht weer te garanderen.
Bronnen van informatie:
Meer mistachterlicht – www.autodoc.nl
LED, xenon en hologeen koplampen – waaruit bestaan ze? – autodoc.nl
Dit artikel is geschreven door een van onze partners. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.